آرامش و استحکام (آشنایی با دامپتراک‏های کمرشکن VOVLO)

آرامش و استحکام (آشنایی با دامپتراک‏های کمرشکن VOVLO)

دامپتراک‌ها کامیون‌های غول‌پیکری هستند که برای استفاده خارج جاده‌ای طراحی شده‌اند. از دامپتراک‌ها به طور مشخص در معدن‌کاری استفاده می‌شود. این ماشین‌ها برای حمل بارهایی نظیر شن، ماسه، سنگ، باطله‌های معدنی و… به‌کار گرفته می‌شوند.

به طور کلی، با تقریب خوبی دامپتراک‌ها توان حمل ۹۰ تا ۳۰۰ تن را دارا می‌باشند. البته این به آن معنا نیست که ظرفیت تمام این ماشین‌ها در همین محدوده تعریف شود؛ این ظرفیت می‌تواند در مواردی از ۹۰ تن کمتر یا از ۳۰۰ تن بیشتر هم باشد. در معادن ایران عمدتاً از دامپتراک‌هایی که توان حمل بار از ۴۰ تا ۱۰۰ تن را دارند، استفاده می‌شود.

در دامپتراک معمولاً یک سازه‌ی هیدرولیکی تعبیه شده که برای خالی کردن مواد به‌وسیله کفه پشتی‌اش به کار گرفته می‌شود. بازدهی بالا و سرعت کاری مناسب از ویژگی‌های بارز دامپتراک‌هاست که استفاده از آن‌ها را در زمین‌های غیرجاده‌ای و برای حمل مقدار انبوه بار مناسب می‌سازد.

یکی از قدیمی‏ترین شرکت‏های سازنده دامپتراک گروه VOLVO می‏باشد. این شرکت در سال 1966 اولین دامپتراک کمرشکن خود را تولید و روانه بازار نمود. در سال 1982 خط تولید دامپتراک Rigid به این شرکت اضافه گردید. در سال 2007 ولوو نخستین دامپتراک کمرشکن مجهز به سیستم ضد ارتعاش کامل را در جهان تولید نمود. این کمپانی در سال 2014 تجارت دامپتراک‏های شرکت آمریکایی TEREX را خریداری نمود.

انواع کمرشکن VOLVO با ظرفیت‏های 60-25 تن و Rigid با ظرفیت 100-40 تن در دسترس مشتریان قرار دارد. در ادامه به بررسی ویژگی‏های خاص دامپتراک‌‏های VOLVO می‏‌پردازیم.


دامپ تراک ولوو

راندمان بالای سوخت

دامپتراک‏های این شرکت مجهز به موتورهای شناخته شده جهانی ولوو هستند که راندمان فوق العاده‏ای در مصرف سوخت، بدون به خطر انداختن قدرت یا عملکرد، را ارائه می دهد. با راندمان تضمین شده سوخت، این دستگاه سودآوری شما را افزایش داده و بازگشت سرمایه شما را بهبود می بخشد.

دوام تضمین شده

ولوو با استفاده از شاسی‏های جلو و عقب مخصوص کار سنگین، ترمزهای دیسکی با قابلیت خنک سازی توسط روغن، زمان کار دستگاه را افزایش داده است. ماندگاری اثبات شده این شرکت و پشتیبانی از گزینه های متعدد خدمات پس از فروش گسترده، به این معنی است که شما هرگز نگران انجام کار نخواهید بود. قدرت و دوام از مشخصه های دامپتراک های کمرشکن ولوو می باشند. در طراحی قدرتمندانه ولوو از جوشکاری رباتیک به منظور دستیابی به بهترین کیفیت و دوام استفاده شده است.

داده های مؤثر و ارزشمند

برای بهبود کارایی و راندمان بالا در پروژه و صرفه جویی در هزینه‌‏ها، ولوو داده های ارزشمندی را در اختیار مشتریان قرار می‏دهد. با استفاده از سیستم های هوشمند ولوو مانند MATRIS™ و ™CareTrack و همچنین سیستم توزین موجود بر روی دستگاه، ولوو تولید بهینه و کاهش حداکثری هزینه‏‌های عملیاتی را برای مشتریان فراهم نموده است.

حالت رانندگی دینامیک در ولوو

در دامپتراک‌‏های ولوو انتخاب دنده به صورت دینامیک و پیش‏‌بینی شده است تا بهبود راحتی و راندمان بالای سوخت را با هر نوع شرایط کار به ارمغان بیاورد.

کنترل کشش خودکار (ATC) و قفل‌‏های دیفرانسیل

طراحی منحصربفرد ولوو، قفل شدن 100 درصدی را بدون لیز خوردن و فرسایش قفل‏های دیفرانسیل در حرکت ترکیبی 4×6 و 6×6 تضمین می‏کند و موجب اطمینان از بهترین کشش در تمامی شرایط می‏گردد. این دستگاه‏ با ویژگی‏هایی از جمله پیشرانه تطبیق یافته ولوو، بوژی مناسب برای انواع زمین‏ها و فرمان هیدرومکانیکی، عملکرد بی نظیری در خارج از جاده را ارائه می دهد.

بهینه سازی بار

سیستم توزین قرار گرفته در دستگاه بار بهینه هر چرخه کاری را تضمین می‏کند. این سیستم تولید را به حداکثر رسانده، بهره وری سوخت را افزایش می‏دهد و فرسودگی دستگاه را در تمامی شرایط سایت و عملیات، کاهش می‏دهد. چراغ‏های نشان دهنده بار هنگام بارگیری دستگاه برای اپراتور قابل رؤیت است و وقتی که بار کم است به رنگ زرد، بار مجاز به رنگ سبز و بار بیش از حد ظرفیت باشد رنگ قرمز را نشان می‏دهد. ابزار وزن‏کشی بار نصب شده در دستگاه (OBW) کلیه بارهای حمل شده را مدیریت و آن را به اپراتور نشان می‏دهد. به این اطلاعات می‏توان از طریق سیستم ماهواره‏ای ولوو (مراقبت از راه دور) دسترسی پیدا کرد.

کنترل کامل در اختیار اپراتور

دامپتراک‌‏های ولوو اشباع از ویژگی‏هایی است که به اپراتورها کمک می‏کند تا بیشترین بهره را از دستگاه ببرند. عملکردهای هوشمند مانند کروز کنترل، کنترل سرعت در سراشیبی و همچنین سیستم تسهیل در حرکت در سربالایی، به اپراتور کمک می‏کند تا دستگاه را با سهولت و کارایی کنترل کند، تا در تمام شرایط، ایمنی و بهره‏وری را افزایش دهد. همچنین سیستم منحصر بفرد خود تعادل‏ساز هیدرو-مکانیک باعث فرمان‏دهی دقیق و قدرت مانور فوق العاده دستگاه می شود و شعاع گردش کوتاهی را به همراه دارد.

ایمنی و راحتی اپراتور

شرکت ولوو در طراحی کابین در این صنعت پیشرو می‏باشد و با طراحی کابین‏های جادار و فراهم نمودن محیط کار راحت، دامپتراک‏های خود را به انتخاب اول اپراتورها تبدیل کرده است. راحتی، کنترل، سهولت عملکرد و ایمنی برتر آن جذابیت‏های فراوانی برای اپراتورها ایجاد کرده و به حفظ کارایی اپراتور در تمام شیفت کاری کمک می‏کند. کنترل‏های ارگونومیک و راحت، کار با دامپتراک‏های ولوو را آسان و مناسب همه اپراتورها می‏نماید. عملکردهای خودکار مانند OptiShift (که تغییرات در جهات مختلف را سریع و روان می‏کند) سهولت عملکردی بالاتری را برای اپراتور فراهم می‏کند. قرار گیری اپراتور در مرکز کابین، فرمان پذیری برتر، سیستم تعلیق عالی، آلایندگی صوتی پایین، کنترل هوای کابین، فضا و دید وسیع، موجب افزایش راندمان کار در شیفت کاری می‏‌گردد.

دامپتراک‌‏ها براساس طراحی نوع بدنه به دو دستهArticulated  (کمرشکن) و Rigid تقسیم می‏شوند. دامپتراک‌های کمرشکن دارای مفصلی بین کابین و جعبه کمپرسی هستند و در صنایع معدنی و عمرانی بسیار پرکاربرد می‏باشند. دامپتراک‌های کمرشکن به دلیل فضای چرخش کوچکتر، برای پروژه‌های بزرگ که محدودیت فضا دارند، بسیار عالی هستند.

دامپتراک‌‏های Rigid یکی از محبوب‌ترین انواع ماشین‏آلات می‏باشند که برای استفاده همزمان با بیل هیدرولیکی در معادن به کار می‏رود. این ماشین‌ها فقط در کاربردهای معدن یافت می‌شوند. با این حال، دامپتراک‏های Rigid انعطاف‌پذیری محدودی دارند و برای کار با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالای آن‌ها به آموزش و مهارت قابل توجهی نیاز دارند.

مهم‌ترین نکته در کار با دامپتراک در دراز مدت آگاهی از زمان استهلاک آن است. معمولاً ماشین‌آلات سنگین معدنی نظیر دامپتراک پس از ۲۵ سال عمر مفید فرسوده می‌شوند. فرسودگی علاوه بر آن‌که شرایط ایمنی کار با ماشین‌های سنگین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، به افزایش مصرف سوخت و انرژی نیز می‌انجامد. افزایش مصرف سوخت و انرژی با گذر زمان بر شرایط اقتصادی تأثیر منفی به‌سزایی می‌گذارد.

پس از استهلاک دامپتراک‌ها در صنایع سنگین در ایران، بهترین کار جایگزینی آن‌ها با یک دامپتراک جدید است. هزینه‌ی اولیه‌ی جابه‌جایی شاید سنگین به‌نظر برسد، اما در درازمدت از نظر اقتصادی به‌سود سرمایه‌گذار خواهد بود. تعمیر دامپتراک مستهلک و استفاده از قطعات جدید به‌جای قطعات قدیمی در ماشین‌آلات سنگین معدنی نیز با توجه به ارز مورد نیاز برای انجام چنین تعویض‌هایی درمجموع به‌صرفه نخواهد بود.

ایمنی

تفاوتی نمی‌‏کند که اپراتور، مربی، تکنسین‏ یا کارگر سایت باشید، امنیت در محل پروژه از اهمیت اساسی برخوردار است. در دامپتراک‏های ولوو با دید بهتر و نورپردازی کارآمد در کنار ویژگی‏‌های ایمنی مانند تست ترمز (تست ترمز پارک در حالت ساکن و ترمز بارگیری و تخلیه) و پشتیبانی از تخلیه، به حفظ اپراتور و افرادی که در اطراف دستگاه کار می کنند، حتی در سخت ترین محیط های کاری، کمک می‌‏کند.

کنترل هزینه های نگهداری

 

طیف وسیعی از قراردادهای پشتیبانی از مشتری، نگهداری پیشگیرانه، تعمیرات کلی و شماری از خدمات در زمان بهره برداری را ارائه می دهد. ولوو از به روز‏ترین تکنولوژی برای نظارت بر عملکرد و وضعیت دستگاه استفاده می کند و به شما توصیه می کند که سودآوری خود را افزایش دهید. با داشتن یک قرارداد پشتیبانی از مشتری، شما هزینه های خدمات خود را کنترل می‌‏کنید.

دسترسی راحت برای تعمیرات

با دستیابی به جایگاه پیشرو در این صنعت، سرویس دهی به ماشین آلات شما سریع و آسان است. جلو پنجره به پایین چرخانده می شود، و یک سکوی سرویس با پله های ضد لغزش باز می شود. کاپوت بصورت برقی تا زاویه 90 درجه باز می شود و این امر امکان دسترسی کامل و ایمن به محفظه موتور را فراهم می‌کند.

جابجایی بار سنگین با مصرف سوخت کمتر

این دستگاه‌‏ها برای کارایی با قابلیت بارگذاری بالاتر بهینه شده است. طراحی هوشمند آن باعث می شود تا ظرفیت بالاتری همراه با مصرف سوخت کمتر حمل گردد بنابراین می توانید با هزینه کمتری حرکت کنید.

تعمیرات و نگهداری

وقتی بر روی یک دامپتراک سرمایه‌‏گذاری می‏‌کنید در اختیار گذاشتن یک سرویس و نگهداری خوب و دسترسی به قطعات اصلی به اندازه خود ماشین اهمیت دارد. همه این موارد منافع مشتری را تضمین و هزینه های عملیات را کنترل می‏‌کنند.

شرکت پارسیان پیشرو صنعت به عنوان نماینده رسمی و  انحصاری ولوو در ایران علاوه بر فروش دامپتراک‌‏های ولوو، تأمین قطعات، خدمات گارانتی، خدمات پس از فروش و آموزش را فراهم آورده است.

این شرکت بزرگترین انبار قطعات یدکی و حرفه‌‏ای‌‏ترین تیم‌‏های سرویس و تعمیرات ولوو را در خاورمیانه و آسیای میانه در اختیار دارد تا در هر زمان و در هر کجا به رفع نیاز مشتریان بپردازد. پشتیبانی سرویس‏‌های ویژه در این منطقه جغرافیایی، از افتخارات شرکت پارسیان پیشرو صنعت می‌‏باشد که شاهدی بر توانایی و قابلیت اعتماد گروه ایرانی است.

(برای دیدن تصاویر دامپتراک ولوو اینجا کلیک کنید)