آنالیز روغن برای اطمینان از سلامت موتور

آنالیز روغن برای اطمینان از سلامت موتور

تجزیه و تحلیل روغن موتور سریع‌ترین روشن غیر تخریبی برای ارزیابی میزان سلامت موتور است. آنالیز روغن موتور شامل انواع تست‌ها و آزمایشات بر روی نمونه‌های روغن می‌باشد. نتایج آزمایشات بر روی نمونه‌های روغن می‌باشد. نتایج آزمایشات اطلاعات لازم را در مورد وضعیت روانکار، سطح آلودگی و میزان خردگی سطوح قطعات در ارتباط با همان روغن را در اختیار می‌گذارد.


امروزه لابراتورها بسته‌های لازم را برای نمونه گیری و ارسال آن را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

کسب اطلاعات و نتایج حاصله میزان عمر مفید روغن را آشکار ساخته و سرویس به موقع و تعویض قطعات فرسوده را پیش از موعد را به اطلاع می‌رساند.

موارد و مشخصه‌های لازم برای کنترل کیفیت روغن عبارتند از:

  • گرانش یا ویسکوزیتی مهم‌ترین مشخصه روغن است که در جریان آنالیز مشخص می‌شود که به چه میزان غلظت روغن نسبت به روغن مبنا غلیظ‌تر یا رقیق‌تر شده است. نتایج غیرعادی نشان‌دهنده میزان حساسیت انجام سرویس‌های لازم در موتور توسط اپراتور یا غیره بوده که بایستی نسبت به رفع عیب، اصلاحات لازم انجام پذیرد.
  • مهمترین شاخص روغن که از طریق تجربه و تحلیل مدام می‌توان به آن پی برد؛ درجه گرانش (شلی یا سفتی) آن است. نتایج غیرعادی در آنالیز روغن نمایانگر زمان مناسب رسیدگی و سرویس موتور می‌باشد.
  • آلودگی توسط سوخت (گازوئیل) موتورها مهم‌ترین عامل رقیق‌شدن روغن و از بین رفتن آن می‌باشد. زمان طولانی کار موتور را بدون بار و دور آرام نگه دارند؛ کمپرس کم یا وجود اشکال در سیستم سوخت رسانی باعث آلودگی روغن می‌شود.
  • نشتی در سیستم خنک‌کننده می‌تواند باعث آلودگی و از بین‌رفتن روغن گردد. آلودگی روغن توسط آب کمتر قابل تشخیص می‌باشد. چرا که در اثر کار و حرارت موتور، آب به صورت بخار از محفظه روغن خارج می‌گردد. وجود آب در روغن نشان‌دهنده نفوذ آب خنک‌کننده موتور به روغن آن بوده که بایستی اصلاح گردد.

تمامی مواد جامد

وجود مواد جامد غیر قابل حل در روغن وضعیت عادی آلودگی روغن است. میزان جرم دوده در روغن یکی از عوامل مهم در مشارکت با مواد جامد است. محدوده و میزان دوده بستگی به نحوه تشخیص و روش آنان متفاوت می‌باشد.

تجزیه و تحلیل از طریق ایجاد طیف نوری

با استفاده از روش فوق می‌توان سریعاً به خوردگی‌های غیر طبیعی در اجزا موتور پی برد. همچنین می‌توان به نشت آب در سیستم خنک‌کننده و ابعاد کثیفی و آلودگی دریافت.

دقت در تفسیر آنالیز روغن مهم‌ترین بخش برنامه تجزیه و تحلیل می‌باشد.

بکارگیری هر دو مکانیسم تجزبه و تحلیل دقیق توام با رکورد سرویس و نگهداری مناسب می‌تواند نمای روشن و برجسته ای را از کارکرد و هزینه موتور را به شما نشان دهد.