کدام برندهای دیزل ژنراتور معروفترند

کدام برندهای دیزل ژنراتور معروفترند

تقریباً تاریخ اختراع اولین مولد برق به زمان کشف انرژی الکتریسیته برمی‌گردد. با پیشرفت تکنولوژی، وسایل زیادی از زندگی انسان خارج شده‌اند و جای خود را به تکنولوژی‌های برتر داده‌اند. با این حال دیزل‌ژنراتورها همچنان تقریباً با همان ساختار پایه اولیه خود در میان ما وجود دارند و نقش اساسی بازی می‌کنند. در این مقاله برآن شدیم تا برندهای معروف این دستگاه‌های مهم را معرفی و بررسی کنیم.


دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور همان درواقع نوعی مولد برق است. از دیزل ژنراتور برای تولید برق در مکان‌های دورافتاده استفاده می‌شود. البته مهم‌ترین استفاده دیزل ژنراتورها در تأمین برق اضراری است. مراکز نظامی و بیمارستان‌ها از جمله بخش‌هایی هستند که تقریباً همگی به یک یا چند دیزل ژنراتور مجهزند.

همان‌طور که از نام دیزل ژنراتور مشخص است، این دستگاه از دو قسمت اساسی تشکیل شده است. موتور دیزل و ژنراتور یا همان آلترناتور. البته تمام مولدهای برق فقط با گازوئیل کار نمی‌کنند. مولدهایی هم وجود دارند که از گاز شهری یا بنزین برای تولید برق استفاده می‌کنند.

معمولاً دیزل ژنراتورها به صورت یکجا خریداری نمی‌شوند. روش خرید دیزل ژنراتور به این صورت است که شما باید با توجه به میزان قدرت مورد نیاز خود اقدام به خرید یک موتور دیزل و یک دستگاه ژنراتور بفرمائید. در این قسمت، مشاوره با یک کارشناس خبره حتماً لازم است. با این حال بهتر است شما با برندهای معروف موتورهای دیزل و ژنراتور آشنایی مختصری داشته باشید. مسلماً این آشنایی برای انتخاب یک دیزل ژنراتور عالی، بسیار مفید خواهد بود.

برندهای معروف موتور دیزل

شرکت‌های زیادی در سراسر جهان حتی در کشور خودمان، ایران، اقدام به طراحی و ساخت موتورهای دیزل نموده‌اند. با این حال معروف ترین دیزل‌ها از قرار زیر هستند.

ولوو پنتا (Volvo Penta)

این شرکت تقریباً ۱۵۰ سال است که به وجود آمده و کشور سوئد محل تولد آن است. این شرکت بیشتر به ساخت موتورهای دریایی شهرت دارد. همان موتورهایی که در وسایل نقلیه دریایی به کار برده می‌شوند. با این حال موتورهای دیزل آن در دیزل ژنراتورها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این وجود دیزل ژنراتور ولوو پنتا توانسته مشتری خود را پیدا کند و امروزه از برندهای معروف این حوزه به حساب می‌آید. رنج قدرت موتورهای ساخت این شرکت بین 80 تا 700  kVA است. شرکت پارسیان پیشرو صنعت نمایندگی انحصاری فروش دیزل ژنراتورهای ولوو در ایران را در اختیار دارد.

کامینز (Cummins)

شرکت کامینز در ایالات متحده قرار دارد. تاریخ تأسیس این شرکت به سال ۱۹۱۹ برمی‌گردد. از جمله مهم‌ترین محصولات شرکت کامینز می‌توان به انواع سوخت‌رسان انژکتور، فیلتراسیون، سامانه‌های کنترل قدرت و دیزل ژنراتور اشاره کرد. بیش از ۶۰۰۰ نمایندگی فعال در سراسر جهان از برتری‌های این شرکت محسوب می‌شود. برای مثال در ایران شرکت پارسیان پیشرو صنعت نمایندگی این شرکت را به عهده دارد. دیزل ژنراتور کامینز گستره وسیعی از قدرت را داراست. 10 kVA تا حتی 3000 kVA بازه ای است که می‌توان در آن دیزل ژنراتور مناسب را پیدا کرد. این نشان می‌دهد که محل استفاده محصولات این شرکت می‌تواند از خانه‌های مسکونی تا صنایع بزرگ گسترده باشد.

پرکینز (Perkins)

سابقه شرکت پرکینز به حدود ۱۰۰ سال قبل برمی گردد. فرانک پرکینز را می‌توان به عنوان مؤسس این شرکت به شمار آورد. این شرکت اولین موتورهای دیزل با دور بالا را اختراع نمود. فرانک پرکینز بعد از آن شش بار دیگر رکورد سرعت موتورهای دیزل خود را شکست. سرعت بالا در دیزل ژنراتور باعث بالارفتن بازده می‌شود. همین امر دیزل ژنراتور پرکینز را بر سر زبان‌ها انداخت. دیزل ژنراتور پرکینز را می‌توان از 10 kVA تا 2000 kVA سفارش داد.

کاترپیلار (Caterpillar)

سال ۱۹۲۵ بود که شرکت کاترپیلار با ادغام دو شرکت تأسیس شد. این شرکت را می‌توان از بزرگترین شرکت‌های دنیا به حساب آورد. سهام این شرکت در بورس‌های بزرگ بین الملل معامله می‌شود.

شرکت کاترپیلار موتور دیزل و ژنراتور موجود در دیزل ژنراتور را خودش طراحی می‌کند. همین باعث شده که موتور دیزل و ژنراتور در دیزل ژنراتور کاترپیلار از هماهنگی خوبی برخوردار باشند.

گستره قدرت دیزل ژنراتورهای کاترپیلار بیشتر در مقادیر بالا هست. به همین دلیل برای مصارف خانگی و شرکت‌های کوچک مناسب نیست. 300 تا بیشتر از 8000 kVA گستره‌ای است که می‌توان در آن بهترین دیزل ژنراتور کاترپیلار را یافت.

لوول (Lovol)

لوول یک شرکت چینی است ولی محصولات آن با برندهای جهانی رقابت می‌کند. این شرکت کمتر از سی سال است که به وجود آمده ولی قیمت مناسب در کنار کیفیت قابل قبول آن، باعث شده از سراسر جهان مشتری داشته باشد. دیزل ژنراتور لوول را می‌توان در گستره 20 تا حدود 200 kVa یافت. این نشان می‌دهد برای مصارف خانگی و صنایع کوچک انتخاب مناسبی است.

بنز (Benz)

تقریباً کسی نیست که شرکت بنز و محصولات آن را نشناسد. این شرکت در زمینه ساخت انواع خودروهای سبک و سنگین فعال است. ساخت موتور دیزل برای استفاده در دیزل ژنراتور بنز، از دیگر فعالیت‌های این شرکت به شمار می‌آید. در حال حاضر این شرکت، کشور ما را تحریم کرده ولی یک شرکت ایرانی اقدام به مهندسی معکوس این محصول نموده است. شما می‌توانید دیزل ژنراتور بنز ساخت شرکت موتور سازان ایران را در بازه قدرت 20 تا 100 kVA خریداری نمائید.

برندهای معروف ژنراتور

برای داشتن یک دیزل ژنراتور شما باید در کنار انتخاب یک موتور دیزل مناسب، یک ژنراتور یا همان آلترناتور مناسب هم خریداری کنید. در ادامه برخی از معروف ترین برندهای ژنراتور را برای شما معرفی می‌کنیم.

استامفورد (Stamford)

شرکت استامفورد، بیش از یک قرن است که در انگلیس به وجود آمده است. از محصولات این شرکت می‌توان به ژنراتور و کمپرسور هوا اشاره نمود. ژنراتورهای این شرکت در کنار یک موتور دیزل پرقدرت می‌توانند بسیار خوب عمل کنند و بازده خوبی از خود نشان دهند. گستره قدرت: 8 تا 2200 kVA

مکالته (Meccalte)

ژنراتورهای مکالته را می‌توان از بهترین برندهای این عرصه به شمار آورد. این شرکت حدود ۷۰ سال است که به طراحی و ساخت ژنراتور مشغول بوده و در این مدت توانسته به دانش طراحی ژنراتور با بازده بالا برسد. شرکت مکالته در فرانسه واقع است. گستره قدرت: 5 تا 700 kVA

لینز (Lenz)

لینز یک شرکت ایتالیایی است که کار خود را در سال ۲۰۰۲ آغاز نموده است. این شرکت در این مدت کم توانسته به سرعت پیشرفت نموده و گواهینامه‌های بین المللی بسیاری را دریافت کند. ژنراتور و آلترناتورهای این شرکت از کیفیت بالایی برخوردارند و می‌توانند انتخاب خوبی باشند. گستره قدرت: 20 تا 800 kVA

حرف آخر

اطلاعاتی که در این مقاله ارائه گردید، می‌تواند به شما در سفارش یک دیزل ژنراتور مناسب کمک کند. با این حال قبل از سفارش دیزل ژنراتور حتماً به کارشناسان خبره مراجعه کنید.