معرفی موتورهای دیزلی ولوو پنتا

معرفی موتورهای دیزلی ولوو پنتا

موتورهای تولیدی گروه ولوو که در سطح جهان با برند ولوو پنتا شناخته می‌شوند، جهت مصارف گوناگونی تولید می‌گردند، این موتورها با سوخت‌های متفاوت و جهت استفاده در سطح دریا و خشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین دسته موتورهای ولوو پنتا که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند، موتورهای گازوئیلی مناسب استفاده در خشکی می‌باشند. این دسته از موتورها به دو دسته اصلی موتورهای GE و VE  تقسیم می‌گردند. تفاوت اصلی این‌ موتورها در کاربرد آن‌ها می‌باشند. موتورهای GE موتورهای دور ثابت هستند این بدین معناست که این موتورها می‌توانند تنها با یک سرعت دورانی مشخص کار کنند. این موتورها بیشتر جهت کوپل با ژنراتورهای برق، پمپ‌های دور ثابت و ... مورد استفاده می‌گیرند اما در مقابل موتورهای VE، موتورهایی با دور متغیر می‌باشند که در موارد دیگر مانند ماشین آلات راهسازی، تجهیزات دریایی و بندری و... استفاده می‌گردد.


موتورهای دور ثابت

موتورهای GE همانطور که گفته شد دارای دور ثابت هستند و یکی از اصلی ترین کاربردهای آن‌ها کوپل کردن این موتورها با ژنراتورهای تولید برق می‌باشد که این روزها با توجه به قطعی برق در نواحی صنعتی یا عدم وجود شبکه برق کشی در مناطق معدنی، در ایران و تحت عنوان موتور برق ولوو مورد توجه بسیاری قرار گرفته است و شرکت پارسیان پیشرو صنعت به عنوان نماینده انحصاری شرکت ولوو پنتا در ایران تعداد زیادی از این دیزل ژنراتورها را به فروش رسانده و پشتیبانی فنی آن‌ها را نیز انجام می‌دهد. همچنین این مدل موتورها جهت راه‌اندازی برخی پمپ‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی موتورهای GE به چهار دسته اصلی تقسیم می‌گردند، این تقسیم بندی بر اساس جابه‌جایی موتور یا به زبان عامیانه تر حجم موتور می‌باشد. این موتورها به چهار گروه موتورهای ۵ لیتری، ۷لیتری، ۱۳ لیتری و ۱۶ لیتری تقسیم می گردند. که هر یک از این گروه‌ها شامل تعدادی مدل هستند که این مدل‌ها توان مکانیکی متفاوتی را تولید می‌کنند، اما علت اصلی این تقسیم بندی، ویژگی مشترک این موتورها با یکدیگر در گروه بندی خود می‌باشد که در این مقاله به تعدادی از این ویژگی‌ها پرداخته می‌شود.

موتورهای دور متغیر

موتورهای VE نیز باتوجه به توضیحات ارائه شده دارای دورهای متغیر هستند این بدین معناست که این موتورها در یک بازه دور کار می‌کنند که در هر دوری از موتور توان تولیدی موتور متفاوت می‌باشد. این ویژگی باعث می‌شود تا بتوان از این موتورها جهت انتقال نیرو و گشتاور به چند قسمت یک سیستم استفاده نمود. این موتورها به طور معمول به گیربکس متصل شده و نیرو از این طریق به مصرف کننده انتقال می‌یابد. از این موتورها در تجهیزات بندری اعم از ریچ استکرها، ترنستینرها و سایر تجهیزات بندری استفاده می‌گردد، همچنین از این موتورها در ماشین آلات راهسازی و معدنی مانند لودرها، گریدرها، دامپ تراک‌ها و ... استفاده می‌گردد. این مدل موتورها به پنج گروه اصلی موتورهای 5 لیتری، 8 لیتری، 11 لیتری، 13 لیتری و 16 لیتری تقسیم می‌گردند، که در این سری موتورها آن دسته از موتورهایی که دارای حجم یکسان هستند هم در موتورهای VE و هم در موتورهای GE دارای ساختار یکسانی هستند و موتورهای هم گروه از لحاظ ظرفیتی در هر دو دسته دارای قطعات یدکی مشابه و یکسان می‌باشند.

ولوو، کارخانه‌ای یکپارچه

هماهنطور که قبلا مطرح شد شرکت ولوو پنتا یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه ولوو می‌باشد که تولید موتورهای ولوو را انجام می‌دهد، یکی از اصلی‌ترین کاربرد موتورهای تولیدی شرکت ولوو پنتا، نصب این موتورها بر روی ماشین آلات راهسازی ولوو می‌باشد. درحال حاضر تمامی ماشین آلات تولید شده این شرکت مجهز به موتورهای ساخت شرکت ولوو پنتا می‌باشند. در این ماشین آلات از موتورهای GE  و VE استفاده می‌گردد. در ماشین آلاتی که دارای سیستم دیفرانسیل می‌باشند اعم از لودرها، دامپ تراک‌ها و گریدرها از موتور VE و در ماشین آلاتی که تنها با سیستم‌های هیدرولیکی کنترل می‌گردند از قبیل بیل‌های مکانیکی چرخ زنجیری از موتور  GE استفاده می‌گردد. باتوجه به این موارد در سطح دنیا همواره از شرکت ولوو به عنوان کارخانه‌ای یکپارچه یاد می‌شود زیرا تمامی قسمت‌های ماشین آلات خود را، علی الخصوص موتورهای آن را خود مجموعه تولید می‌نماید و این باعث هماهنگی و یکپارچگی قسمت‌های مختلف ماشین آلات با یکدیگر می‌شود.

همانطور که توضیح داده شد، موتورهای ولوو به گروه‌های متفاوتی بر اساس ظرفیت موتورها تقسیم می‌گردند. در این قسمت به برخی از ویژگی‌های مشترک مدل‌های موجود در هر گروه بندی پرداخته می‌شود.

انبار قطعات یدکی کوچک و کارآمد

یکی از ویژگی‌های مشترک موتورهای هر گروه، بحث سرویس و نگهداری آن‌ها می‌باشد. این بدین معناست که تمامی قطعات مصرفی و اکثر قطعات تعمیراتی موتورهای یک گروه یکسان هستند. برای مثال اگر مجموعه‌ای تعدادی موتور 13لیتری از مدل‌های مختلف را داشته باشد، نیازی نیست که برای هرکدام از دستگاه‌ها انبار قطعات یدکی جداگانه‌ای را تدارک ببیند زیرا تمامی قطعات مصرفی و اکثر قطعات تعمیراتی موتورهای 13 لیتری یکسان می‌باشند و این موضوع از لحاظ سهولت سرویس و تعمیرات و همچنین از لحاظ مالی به طور جدی مورد توجه صاحبان دستگاه‌ها قرار می‌گیرد.

اما باتوجه به توضیحات بالا شاید این سوال پیش بیاید که «باتوجه به اینکه حجم سیلندر و قطعات مختلف این موتورها یکسان می‌باشد، پس چگونه توان‌های مختلفی را تولید می‌کنند؟!» پاسخ سوال این است که شرکت ولوو پنتا با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا در موتور با ظرفیت سیلندر و سایر قطعات یکسان تنها با کنترل الکترونیک انژکتورهای سوخت و همچنین تغییر آلیاژ سیلندر و پیستون این قابلیت را‌ در دستگاه‌ ایجاد می‌نماید که با انفجاری قوی‌تر و با انرژی بیشتر در سیلندر، گشتاور خروجی‌ بیشتری را تولید نماید. لذا باتوجه به‌ توضیحات فوق‌ ۹۰٪ قطعات موتورهای هم‌گروه یکسان بوده‌ و فقط عملکرد و قسمتی از موتور تغییر می‌یابد.

موتوری برای یک عمر زندگی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موتورهای ولوو پنتا، که این برند را از سایر برندهای مطرح سازنده موتورهای صنعتی متمایز می‌کند، کارایی بالا و استهلاک پایین این موتورها می‌باشد. این بدین معناست که این موتورها باتوجه به حجم و آرایش سیلندرهای موتور نسبت به موتورهای هم حجم خود در سایر برندها توان بیشتری را تولید می‌نمایند که این موضوع نتیجه تلاش‌های بی وقفه مهندسان مجرب این شرکت می‌باشد. ولوو موتورهای خود را فقط به صورت 4 یا 6 سیلندر تولید می‌نماید که آرایش سیلندرها در همه‌ی این موتورها به صورت خطی می‌باشد. تعداد پایین سیلندرها و آرایش خطی‌ آن‌ها شاید در نگاه اول به عنوان عدم توانایی این شرکت در تولید موتورهای خورجینی با تعداد سیلندر بالا به نظر بیاید اما این شرکت جهت کاهش استهلاک سیلندر و پیستون و در نتیجه کاهش استهلاک کلی موتور، از این روش استفاده می‌نماید. هرچه تعداد سیلندر و پیستون‌ها کمتر و جهت نوسان آن‌ها در جهت گرانش باشد، استهلاک ناشی از سایش چندین هزار باره سیلندر و پیستون بر روی یکدیگر در هر دقیقه، کمتر می‌باشد. بر همین اساس ولوو کلیه موتورهای خود را 4 یا نهایتا 6 سیلندر تولید می‌نماید.

ولوو، موتوری برای دریا

یکی دیگر از تولیدات شرکت ولوو پنتا موتورهای دریایی می‌باشد. این شرکت در زمینه موتورهای دریایی یکی از برترین تولید کنندگان جهان به حساب می‌آید و در این زمینه طی سال‌های اخیر پیشرفت چشم گیری داشته است. از این موتورها معمولا به عنوان نیرو پیشران شناور استفاده می‌گردد اما این شرکت با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا موتورهای مختلفی را تولید نموده که علاوه بر استفاده از توان این موتورها به عنوان نیرو پیشران در سایر قسمت‌های شناور مانند جرثقیل‌ها، کمپرسورها و سایر تجهیزات داخل شناور نیز استفاده می‌گردد. همچنین این مدل موتورها مانند سایر تولیدات این کارخانه جزو کم مصرف‌ترین و سازگارترین موتورها با محیط زیست در سطح جهان می‌باشند که این موضوع در شناورها نسبت به سایر تجهیزات از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است.

ورود به صفحه محصولات دیزل ولوو

ورود به گالری عکس مرتبط با دیزل ژنراتور ولوو