آشنایی با موتورهای صنعتی و دریایی VOLVO PENTA

آشنایی با موتورهای صنعتی و دریایی VOLVO PENTA

شرکت VOLVO PENTA سوئد یکی از به‌روزترین و مجهزترین شرکت‌های تولیدی موتورهای گازوئیلی در جهان می‌باشد. این شرکت موتورهای مختلفی را با توان و کاربردهای متنوعی تولید می‌نماید که در مقالات قبلی به برخی از آن‌ها اشاره گردید. در این مقاله به موتورهای گازوئیلی دور متغیر VOLVO با کاربرد و مصارف صنعتی که شرکت VOLVO با سری VE از این موتورها یاد می‌کند، می‏پردازیم. این موتورها دارای توان و گشتاور متفاوتی در دورهای مختلف می‌باشد و از آن‌ها در بسیاری از تجهیزات صنعتی که نیاز به دور متغیر دارند استفاده می‌شود.


موتورهای ولوو پنتا قدرتمند، قابل‌اعتماد و کاملاً اقتصادی هستند که همانند سایر موتورهای VOLVO سیلندرهای آن به‌صورت خطی طراحی شده است. این طراحی سبب افزایش بهره‌وری و همچنین کاهش استهلاک موتور می‌گردد. این موتورها در حجم‌های شش، هفت، هشت، سیزده و شانزده لیتری و با رنج توان‏های 211 تا 768 اسب بخار تولید می‏گردد. همچنین این موتورها دورهای متغیری تا حداکثر 2500 rpm تولید می‌نمایند. ازاین‌رو این موتورها برای استفاده در تجهیزاتی که نیاز به دور متغیر در این توان‌ها دارند، بسیار مناسب می‌باشند. از این تجهیزات می‌توان به ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی، کشنده‌، لیفتراک و سایر تجهیزات صنعتی اشاره نمود؛ بنابراین شرکت VOLVO PENTA تعداد بسیار زیادی از موتورهای خود را جهت استفاده در ماشین‌آلات صنعتی به کارخانه‌های تولیدی این ماشین‌آلات عرضه می‌نماید.

شرکت های استفاده کننده از موتورهای ولوو

مهم‌ترین شرکت‌هایی که از موتورهای VOLVO PENTA در تجهیزات خود استفاده می‌نمایند، سایر شرکت‌های گروه صنعتی VOLVO از قبیل VOLVO Construction Equipment، VOLVO Trucks و ... می‌باشند. این شرکت‌ها از موتورهای VOLVO PENTA در تجهیزات خود برای تامین نیروی پیشران ماشین‌آلات و یا نیروی عملیاتی آن‌ها استفاده می‌نمایند. همچنین بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معروف از قبیل TEREX، KALMAR و... نیز از این موتورها در ماشین‌آلات خود استفاده می‌نمایند. طراحی این موتورها به‌گونه‌ای صورت‌گرفته است که علاوه بر حفظ بهره‌وری دستگاه، دارای ابعاد کوچکی بوده و قابلیت نصب در تجهیزات مختلف را داشته باشند. علاوه بر این، شرکت VOLVO PENTA این امتیاز را برای مصرف‌کنندگان خود قائل شده است که در هنگام ثبت سفارش این موتورها، مصرف‌کنندگان بر حسب نیاز خود و باتوجه‌به محل نصب موتور، توانایی تغییر طراحی موتور (از قبیل محل نصب دسته موتور، محل نصب فیلترها و ...) را داشته باشند. این قابلیت باعث شده است تا موتورهای VOLVO در بین مصرف‌کنندگان آن بسیار محبوب شود.

شرکت VOLVO PENTA علاوه بر موتورهایی که بر روی خشکی استفاده می‌شود، موتورهایی مخصوص دریا نیز تولید می‌نماید. این موتورها به دو صورت دور ثابت و دور متغیر تولید می‌گردند که سری دور ثابت برای موتور پمپ، کمپرسور و ژنراتور نصب شده بر روی شناور و سری دور متغیر نیز به‌عنوان موتورهای پیشران شناور استفاده می‌گردد. موتورهای دریایی VOLVO جزو محبوب‌ترین موتورهای پیشران در قایق‌های تفریحی بزرگ می‌باشد. همه‌ساله در کشور سوئد مسابقه‌ای بزرگ بین شناورهایی که با موتورهای VOLVO تجهیز شده است برگزار می‌گردد که جزو مهم‌ترین مسابقات دریایی جهان به شمار می‌آید و از آن با نام VOLVO Ocean Race یاد می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مسائل برای موتورهای صنعتی نصب شده در شناور سیستم خنک‌سازی موتور می‌باشد. در موتورهای دریایی VOLVO این قابلیت وجود دارد که سیستم‌های خنک‌کننده موتور بر اساس نیاز مشتری نصب گردد. این امکان باعث شده است که این موتورها در شناورهای متفاوت با هرگونه سیستم خنک‌کننده به‌خوبی نصب گردد. علاوه بر این، موتورهای VOLVO دارای ابعاد کوچک‌تر نسبت به سایر موتورهای دریایی می‌باشد و این موضوع سبب می‏شود این موتور برای شناورهایی که موتورخانه کوچکی دارند، انتخاب بسیار مناسبی باشد. همچنین باتوجه‌به ابعاد این موتورها و سهولت در جابه‌جایی آن به موتورخانه شناورهای قدیمی، هنگامی که قصد تعویض موتور یک شناور وجود دارد، عمدتاً از موتورهای دریایی VOLVO استفاده می‌شود.

به‌طورکلی موتورهای VOLVO دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که باعث متمایز شدن این برند از سایر برندها می‏گردد که از مهم‏ترین آن‏ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

پایین بودن هزینه نگهداری

کارایی فوق‌العاده در کاهش مصرف سوخت و قابل‌اعتماد بودن موتور، کاهش هزینه‌های نگهداری را به دنبال دارد.

تجهیزات آماده نصب

VOLVO PENTA کلیه تجهیزات انتخابی و متعلقات مربوطه جهت نصب بر روی موتور را در اختیار مشتریان قرار می‏دهد. راهنمای نصب، نقشه‌ها و مدل‌های CAD برای مشتریان ارسال می‌گردد تا نصب آسان و سریع بر اساس آن انجام شود. تجهیزات انتخابی با کمترین تأثیر بر روی ساختار ماشین به‌آسانی نصب می‌گردند.

بادوام و کم‌صدا

طراحی علمی این موتورها آسان‌ترین، سریع‌ترین و اقتصادی‌ترین روش نصب را ممکن ساخته است. توازن ایجاد شده در آن، عملکردی آرام، بدون لرزش و کم‌صدا را به وجود آورده است.

بالا بودن توان و گشتاور

حداکثر توان و گشتاور موتور در دور کم قابل دستیابی است و در نتیجه میزان صدا و مصرف سوخت به طرز چشم‌گیری کاهش می‌یابد. سرعت مفید موتورهای VOLVO به‌خصوص موتورهای دور متغیر سری VE باتوجه‌به طراحی توان و گشتاور آن، بسیار قابل انعطاف و تعدیل است.

کاهش آلایندگی

پاشش سوخت مـؤثر و همچنین مـوتور نیـرومـند موجب احـتراقـی کامل و کاهش مصـرف سوخت می‌گردد. کلیه موتورهای VOLVO  از مقررات آلاینده‌های دود اگزوز EPA Tier 2,EU Stage 2  پیروی می‌‌کند و دارای استاندارد مربوطه می‏باشد.

سرویس و نگهداری آسان

سهولت دسترسی به قطعات و نقاط مختلف موتور، سرویس و نگهداری آن را بسیار آسان نموده است.

وقتی یک موتور Volvo برای استفاده دارید تنظیم شرایط سرویس و نگهداری خوب و دسترسی به قطعات اصلی به‌اندازه خود موتور اهمیت دارد. همه این موارد منافع مشتری را تضمین و هزینه‌های عملیات را کنترل می‏‌نماید.

شرکت پارسیان پیشرو صنعت به‌ صورت رسمی و انحصاری نماینده ولوو در ایران بوده و علاوه بر فروش موتور‏های ولوو، تأمین قطعات، خدمات گارانتی، خدمات پس از فروش و آموزش را فراهم آورده است.

این شرکت بزرگ‌ترین انبار قطعات یدکی و حرفه‌ای‌ترین تیم‌‏های سرویس و تعمیرات ولوو را در خاورمیانه و آسیای میانه در اختیار دارد تا در هر زمان و در هرکجا به رفع نیاز مشتریان بپردازد. پشتیبانی سرویس‏‌های ویژه در این منطقه جغرافیایی، از افتخارات شرکت پارسیان پیشرو صنعت هست و شاهدی بر توانایی و قابلیت اعتماد گروه ایرانی است.