محافظ اقیانوس ها جایزه محیط زیست ولوو را دریافت می کند

محافظ اقیانوس ها جایزه محیط زیست ولوو را دریافت می کند


پروفسور Rashid Sumaila، یکی از برترین محققان خلاق دنیا که در زمینه آینده اقیانوس‌ها و زندگی دریایی فعالیت می‌کند، جایزه 2017 محیط زیست ولوو را دریافت می‌کند. وی اقتصاددانی است که راه‌های سنتی مدیریت دریایی را به چالش کشیده و راه‌های جدیدی را برای تفکر معرفی کرده است. مانند حفاظت از دریاهای آزاد به عنوان یک "بانک ماهی" برای جهان. پروفسور Rashid Sumaila، مدیر بخش تحقیقات اقتصاد شیلات موسسه اقیانوس ها و شیلات در دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا است. دانشمندان در اینجا سال‌ها آمار کامپایل شده ای را تهیه کرده اند که به وضوح نشان می‌دهد که با توجه به افزایش تلاش‌های ناوگان‌های ماهیگیری در سراسر جهان، ماهی گرفتن ماهیگیران جهانی در حال کاهش است.

Rashid Sumaila می‌گوید: "شواهد علمی روشنی که از گزارش ماهیگیران سراسر جهان برگرفته شده است نشان می‌دهد که ما در حال حاضر بیش از حد ماهی می‌گیریم که با این کار منابع خود را از بین می‌بریم. اقیانوس‌های جهان 70% سطح زمین را پوشانده است که بعنوان یک منبع تامین کننده‌ی به حد و حصر برای انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما آنها تحت فشار زیادی هستند. ماهیگیران جهانی حدود 130 میلیون تن ماهی در سال چه به صورت قانونی و چه به صورت غیر قانونی صید می‌کنند.

این یک کسب و کار بزرگ است که در حدود 500 میلیارد دلار در سال بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد و پروتئین مورد نیاز برای میلیاردها نفر را فراهم می‌کند و برای ده ها میلیون نفر شغل ایجاد می‌کند. با کاهش ماهیگیری جهانی، امنیت غذایی و کاری در معرض تهدید است.

تحقیق Rashid Sumaila جنبه های سلامت آینده ی اقیانوس‌ها را در بر می‌گیرد: ماهیگیری بیش از حد، نشت نفت، آلودگی پلاستیکی، اسیدی شدن اقیانوس و تغییرات آب و هوایی. وی همچنین راه حل هایی را برای سلامت زیست دریایی ارائه می‌دهد. یکی از پیشنهادهای او این است که ماهیگیری تجاری در دریاهای آزاد ممنوع شود. مناطق اقتصادی منحصر به فرد خارج از خط ساحلی معمولا توسط خود کشورها تحت نظارت قرار می‌گیرند. اما آب‌های آزاد که دو سوم از اقیانوس‌های جهان را پوشش می‌دهد متعلق به همه و هیچ کس می‌باشد.

Rashid Sumaila پیشنهاد ممنوعیت کامل ماهیگیری در دریاهای آزاد را مطرح کرد که این ایده ابتدا کاملا غیر واقعی به نظر می‌رسید. اما تغییر صورت گرفت و اولین دریای آزاد Ross Sea در Antarctica از اول دسامبر 2017 جزو این ممنوعیت برای حفاظت قرار گرفت. از وی دعوت شد تا ایده ی خود را به سازمان ملل، کمیسیون جهانی اقیانوس و انجمن امریکایی پیشرفت علوم ارائه دهد.

Rashid Sumaila  می‌گوید: "اگر ما از دریاهای آزاد حمایت کنیم، مناطقی را ایجاد می‌کنیم که ماهی می‌تواند پنهان شود و رشد کند. بعدها ماهی می‌تواند مناطق اقتصادی کشورها را تغذیه کند. این نه تنها تنوع زیستی دریایی بلکه اقتصاد را نیز بهبود خواهد بخشید.

یکی دیگر از زمینه‌های پژوهشی Rashid Sumaila کمک مالی برای ناوگان ماهیگیری است. وی آنها را بطور کلی مضر و یک فاکتور پشت برنامه ماهیگیری زیادی دانست. از طریق محاسبات، او و محققان دیگر تخمین زده اند که ضروری است که کشتی‌های ماهیگیری فعلی را بطور قابل توجهی کاهش دهند.

"علم نشان می‌دهد که این چیزی است که ما باید انجام دهیم. اگر می‌خواهید دوباره بسازید به عقب برگردید. اگر ما به سهام ماهی اجازه دهیم که دوباره رشد کند، می‌توانیم ماهیگیری بیشتری را شروع کنیم و از مردم سراسر جهان با پروتئین حیوانی سالم حمایت کنیم. گفتن این که اقیانوس ها زندگی ما هستند قابل انکار نیست. آنها به حمایت نیاز دارند و اینکه ما چگونه با آنها رفتار می‌کنیم تاثیر عمیقی بر نسل‌های فعلی و آینده خواهد داشت."

انگیزه هیئت داوران بنیاد جایزه محیط زیست ولوو 

" پروفسور Rashid Sumaila، یکی از محققان نوآور جهان در آینده اقیانوس هاست. ابعاد اجتماعی و اقتصادی با محیط زیست، قانون، علم شیلات و دانش سنتی را برای ایجاد مسیرهای جدید در مسیر شیلات پایدار ادغام می‌کند. او فرد بسیار  موثر و قوی برای مقابله با پیچیده ترین چالش های پایداری جهانی قرن بیست و یکم است."

این توسط رئیس دانشگاه  British Columbia پروفسور  Santa Ono تایید شده است:

" پروفسورRashid Sumaila مایه ی افتخار ماست. او نه تنها یکی از دانشمندان مطرح است، بلکه توانایی آوردن علم به زندگی را دارد تا همه را از بزرگ و کوچک به کارشناسان علاقه مند به پایداری، تغییرات اقلیمی و اقتصاد ماهیگیری منطقه ای که او پیشگام بوده است؛ جذب کند."

جایزه محیط زیست ولوو در سال 1988 بنیان گذاشته شد و یکی از معتبرترین جوایز زیست محیطی جهان است. این جایزه، سالانه به افرادی که اکتشافات علمی برجسته در محیط زیست و توسعه ی پایدار دارند، اعطا می شود. جایزه شامل یک دیپلم افتخار، یک مجسمه شیشه ای و مبلغی نقدی می‌باشد.