آینده در دست اتوبوس برقی است

آینده در دست اتوبوس برقی است

بی صدا، بدون آلودگی سوخت و توانائی بیشتر با انرژی کمتر.


به علت تغییرات زیاد در آمار و اشکال جمعیتی در سراسر دنیا و توسعه شهرها و شهرنشینی، این وضعیت نیاز به حمل نقل شهری توانمند و متناسب با محیط زیست و سرعت بالا را در دستور کار مسائل روز قرار می‌دهد. به شکرانه توسعه و پیشرفت تکنولوژی و سرعت در شارژ الکتریکی اتوبوس‌های برقی، فرصت‌های جدیدی را پیش رو قرار داده است. تعداد شهرهایی که در سراسر دنیا رویکرد تازه ای برای سرمایه‌گذاری به این روش را دارند در حال افزایش بوده و مناسب است که آنرا یک تغییر مهم و مثال زدنی به حساب آورد.

چین کشوریست که بالاترین میزان تعداد اتوبوس‌های برقی را در حال کار در اختیار دارد. در لندن اولین مسیر معین از ماه سپتامبر به بعد به اتوبوس‌های برقی اختصاص خواهد یافت. نمایشگاه تجاری به همین منظور در 20 کشور مختلف برای نشان‌دادن توانائی‌ها و برتری اتوبوس برقی در جریان است که عبارتند از: اسکاندیناوی، هلند، آلمان، اتریش، انگلیس، ایتالیا، کره جنوبی، ژاپن، چین، آمریکا، کانادا و تعدادی از کشورهای آفریقای جنوبی.

در کشور سوئد اتوبوس برقی آلترناتیوی برای جایگزین اتوبوس‌های معمولی در بیشتر شهرها بوده و این موضوع در حال گسترش می‌باشد و نوع جدید اتوبوس‌ها از قبل در اومدآ، استوکهولم و گوتنبرگ در حال فعالیت بوده و نوع جدید اتوبوس از گروه ولوو در ماه ژوئن در مسیر شماره 55 کوتنبرگ نیز به تازگی مشغول کار شده اند.

اتاق بازرگانی استکهلم اخیراً گزارش داده که اتوبوس در آینده، برقی بوده و بایستی از تولید تراموا امتناع نمود. اتاق بازرگانی دلایل و مسائل اقتصادی مرتبط با به‌صرفه‌بودن الکتریکی کردن خطوط اتوبوسرانی در مرکز استکهلم را با آمار مربوطه ارائه و گزارش می‌نماید. پایتخت سوئد همه ساله شاهد افزایش 35000 نفر به جمعیت آن می‌باشد که تقاضای ایجاد محیطی بهتر آرامتر و با صرفه‌تر را شرط برای حمل و نقل عمومی را در جمعی بالاتر طلب می‌کند.

در گزارش اتاق بازرگانی سوئد مقایسه مخارج تراموا در مقابل اتوبوس برقی بصورت مستمر ارائه شده و نیز اثرات عظیم این دو سیستم نیز بر روی محیط و خطوط حمل و نقل موجود به تفصیل نشان داده می‌شود. الکتریکی کردن خطوط اتوبوسرانی نه تنها تاثیرات عظیمی از نظر محیطی داشته بلکه از نظر اقتصادی نیز دارای تفاوت کلان با سیستم قبلی است و این تنها راه حل برای شرایط پچیده امروزه حمل مسافر است. راندمان اتوبوس‌های برقی در مقایسه با سیستم‌هایی با موتور درون‌سوز بسیار بالا می‌باشد بطوریکه اتوبوس‌های دیزلی دارای راندمان حداکثر 35 الی 45 درصد بوده لیکن این موضوع در اتوبوس‌های برقی به 95 درصد می‌رسد. این یعنی راندمان 2 الی 3 برابر و در نهایت استفاده نیمی از انرژی مصرفی در اتوبوس‌های دیزلی.