ولوو تراک اولین در بکارگیری اکسل عقب و جلو بطور اتوماتیک – برای مانور حرکتی بهتر و اقتصادی بودن

ولوو تراک اولین در بکارگیری اکسل عقب و جلو بطور اتوماتیک – برای مانور حرکتی بهتر و اقتصادی بودن

ولوو تراکز در تغییرات جدید خود چرخ‌های جلو را در مواقع لزوم همراه با کنترل اتوماتیک در حال حرکت درگیر می‌کند. زمانیکه ماشین بعلت شرایط بد جاده قادر به حرکت نیست.


در این موقعیت راننده به آسانی می‌تواند از مشکل بوجود آمده خلاص شده و رانندگی لذتبخش باشد. به همین ترتیب میزان اصطکاک و مصرف سوخت در حداقل وضعیت را برای صاحب دستگاه بدنبال دارد. کارخانه ولوو تراکز اولین سازنده کامیون در دنیاست که سیستم درگیری اتوماتیک 4 چرخ را در کامیون‌های تولیدی خود بکار بسته است. سیستم اتوماتیک زمانی بکار می‌رود که چرخ‌های عقب در جاده لغزنده زمین‌گیر شده و چرخ‌ها اصولاً هرز گشته و خاصیت کششی نداشته باشند. در این صورت چرخ‌های جلو بصورت دستی از طریق درگیر کردن قفل دیفرانسیل کار را انجام می‌دهند که از بکس‌ باد ماشین ممانعت بعمل آورند. در سیستم اتوماتیک ولوو این عمل در حین حرکت انجام گرفته و صرفاً برای مدتی کوتاه تا رفع مانع می‌باشد (بگفته جوناس اودمایم) در واحد ساخت ولوو تراکز.

ماشین ساخته شده برای محیط های کاری سخت

کنترل اتوماتیک کشش کامیون هم اکنون بصورت مکانیسم استاندارد ولوو در چرخ‌های جلوی ولوو FMX نصب گردیده است. همانند کامیون‌های کمرشکن ولوو که در معادن و ساخت و سازهای ساختمانی کار می‌کنند. کنترل اتوماتیک به این شکل عمل می‌کند که سنسوری حرکت مدام چرخ‌های عقب را محاسبه کرده و در صورت هرزگردی بعلت دور تند چرخ فرمان اتوماتیک درگیری چرخ‌های جلو توسط برد الکتریکی صادر می‌گردد بدون آنکه وقفه ای در حرکت کل کامیون اتفاق افتد. تمامی این موضوعات و درگیری کلاچ چرخ‌های جلو در حدود نیم ثانیه انجام می‌پذیرد. کلاچ بکار رفته بسیار ساده و سبک بوده و مانند کلاچ‌های قدیم سنگین نیست و نیز در شرایط دشوار جاده ای راننده نیز می‌تواند از مکانیسم دستی برای فعال کردن چهار چرخ استفاده می‌کند.

عملیات مانور بهتر و مصرف سوخت کمتر

درگیری چرخ‌های جلو از متوقف دستگاه در جاده‌های لغزنده جلوگیری می‌کند. در همان موقع فرمان در کمترین زمان برای درگیری چرخ‌های جلو صادر می‌شود و راننده صرفاً تمامی حواس خود را بر روی هر چه بهترانجام دادن، هدایت کامیون متمرکز کرده و لذا مانور بهتری انجام می‌گیرد. بنابراین از استهلاک لاستیک‌ها و اتلاف انرژی نیز پیشگیری می‌شود، درگیری مدام چرخ‌های جلو و فراموشی راننده جهت خارج‌کردن درگیری کلاچ صدمه زیادی به قطعات گردنده و در حال کار کامیون می‌زند. درگیری و کشش اتوماتیک مثال دیگریست در نشان دادن اینکه چگونه تکنولوژی جدید مسائل را آسانتر، کوچکتر و سبک‌تر از قبل کرده است. همانند گیربکس آی شیفت که حرکتی انقلابی را در ساخت گیربکس‌ها بوجود آورده است.

ریکارد فریتز، معاونت مدیر محصول کامیون ولوو: ما اطمینان داریم که مکانیسم جدید درگیری اتوماتیک چرخ‌های جلو کامیون نیز همان پیام را به دنبال دارد.

استاندارد ولوو FMX بااکسل جلو درگیر

کنترل اتوماتیک کششی در اکسل جلو بصورت استاندارد در ولوو FMX در مدل‌های 4*4 ̨ 6*6 و 6*8 و در مطابقت کامل با برنامه ساخت موتورها در استاندارد یورو ̨̨3، 4، 5 و 6 اعمال می‌گردد.