موتورهای جدید 5 و 8 لیتری از گروه ولوو پنتا

موتورهای جدید 5 و 8 لیتری از گروه ولوو پنتا

انعطاف پذیری، اطمینان و توان بالا از مشخصه های سری موتورهای  5 و 8 لیتری می باشد.


با توسعه و همکاری ولو تراک و گروه ولو پنتا، این نوع موتورهای دی 5 و دی 8 ازسیستم های پیشرفته سوخت رسانی و سلامت محیط زیست برخوردار گردیده اند. اگر چه موتورهای دی 5 و دی 8 موتورهای جدیدی در گروه دو / مرحله دو و گروه سه مرحله سه از نظر تجهیزات قرار دارند لیکن آزمایشات صدها هزار ساعته موتورها بر روی کامیونهای ولوو اتوبوسهای ولو توانائی بالای آنها را به ثبوت رسانده و نیز توانائی بالای موتورها در کشنده ها و لیفت تراکها در باراندازها و ترمینالها بخوبی نمایان گردیده.

موتورهای پراستقامت و با اطمینان بالای دی 5 و دی 8 همانا از مشخصه های طراحی موتورهای دی11 و دی 16 نیز بهره مندی می باشند. بهمین ترتیب موتورهای جدید نیز مجهز به سیستم کنترل های الکترونیک جدای از مسائل کنترل زیست محیطی می باشند. همانند گذشته این نوع موتورها نیز به موتورهای 6 و 4 سیلندر معروفند، همراه با تجهیزاتی مانند توربوشارژ و غیره در مکان نصب استاندارد خود در تمامی مدلها حجم جابجائی سیلندرها در موتورهای دی 5 دی 8 در مقایسه با مدلهای قبلی اندکی افزایش یافته، میزان مصرف سوخت کاهش پیدا کرده، بلوک سیلندر تقویت شده وگشتاور میل لنگ در دورهای پائین زیر بار افزایش محسوس پیدا کرده.

صرف نظر از مسائل فوق و ارتقاء توان موتور مصرف سوخت 5/2 در صد کاهش یافته.تولیدکنندگان ماشین آلات میتوانند موتورهای 6 یا 7 لیتری 6 سیلندر تجهیزات خود را با موتورهای توان بالای 4 سیلندر دی 5 با اطمینان کامل جایگزین کنند.کوچک بودن موتور، سهولت نصب، آسانی تعمیرات، توان بالاتر، سبکی و مصرف کمتر سوخت را بدنبال دارد.

کنترل گازهای سمی اگزوز

با موتورهای دی 5 و دی 8 ولوو پنتا توانسته میزان تولید گازهای سمی اگزوز را در گروه 3/ مرحله 3 توسط سیستم های ساده تر به حداقل برساند. در حالیکه کارخانه های سازنده موتور برای کنترل گازهای سمی از برگرداندن قسمتی از گاز اگزوز استفاده می کنند ولوو پنتا در همین مدل گروه 3 / مرحله 3  موتورهای دی 5 ودی 8 طراحی سوخت رسانی را بدون نیاز به برگرداندن گاز اگزوز به سیلندرهای به نحو مؤثری به انجام رسانده. این وضعیت در مدل گروه 2 / مرحله 2 موتورها نیز بکار رفته. با توجه به موارد فوق خدمات و سرویس موتورها نیز کاهش محسوس یافته. در موتورهای گروه 4 فینال / مرحله 4 دیگر سازنده گان از فیلترهای دیزل پارتیکولیت فیلتر ( دی پی اف ) و یا دیزل اکسید شدنی کاتالیت ( دی او سی ) استفاده می کنند ولی ولوو پنتا فیلترهای سلکتیو کاتالیتیک ریداکشن ( اس سی ار ) را مورد استفاده قرار داده این به معنی استفاده بیشتر از موتور، زمان سرویس کمتر و هزینه سرویس پائینتر است.