آینده در دست اتوبوس برقی است

آینده در دست اتوبوس برقی است

بی صدا، بدون آلودگی سوخت و توانائی بیشتر با انرژی کمتر. اتوبوس الکتریکی باعث کم شدن صدا، فقدان آلودگی هوا، عدم وابستگی به سوختهای فسیلی، هزینه کمتر و در عین حال استفاده بیشتر از وسیله نقلیه عمومی گزارشی از اطاق بازرگانی سوئد: در آینده اتوبوس برقیست، موضوعی که امکان آن در آینده وجود دارد.


بعلت تغییرات زیاد در آمار و اشکال جمعیتی در سراسر دنیا و توسعه شهرها و شهرنشینی، این وضعیت نیاز به حمل نقل شهری توانمند و متناسب با محیط زیست و سرعت بالا را در دستور کار مسائل روز قرار میدهد. به شکرانه توسعه و پیشرفت تکنولوژی و سرعت در شارژ الکتریکی اتوبوسهای برقی، فرصتهای جدیدی را پیش رو قرار داده. تعداد شهرهائی که در سراسر دنیا رویکرده تازه ای برای سرمایه گذاری به این روش را دارند در حال افزایش بوده و مناسب است که آنرا یک تغییر مهم و مثال زدنی به حساب آورد.

چین کشوریست که بالاترین میزان تعداد اتوبوسهای برقی را در حال کار در اختیار دارد. در لندن اولین مسیر معین از ماه سپتامبر به بعد به اتوبوسهای برقی اختصاصی خواهد یافت. نمایشگاه تجاری به همین منظور در 20 کشور مختلف برای نشان دادن توانائیها و برتری اتوبوس برقی در جریان است که عبارتند از:اسکاندنیاوی، هلند، آلمان، اتریش، انگلیسی، ایتالیا، کره جنوبی، ژاپن، چینی، آمریکا،کانادا و تعدادی از کشورهای آفریقای جنوبی. در کشور سوئد اتوبوس برقی آلترناتیوی برای جایگزین اتوبوسهای معمولی در بیشتر شهرها بوده و این موضوع در حال گسترش می باشد و نوع جدید اتوبوسها از قبل در اومدآ، استوکهولم و گوتنبرگ در حال فعالیت بوده و نوع جدید اتوبوس از گروه ولوو در ماه ژوئن در مسیر شماره 55 کوتنبرگ نیز بتازگی مشغول کار شده اند.

اطاق بازرگانی استکهلم اخیراً گزارش داده که اتوبوس در آینده برقی بوده و بایستی از تولید تراموا امتناع نمود. اطاق بازرگانی دلائل و مسائل اقتصادی مرتبط با بصرفه بودن الکتریکی کردن خطوط اتوبوسرانی در مرکز استکهلم را با آمار مربوطه ارائه و گزارش مینماید. پایتخت سوئد همه ساله شاهد افزایش 35000 نفر به جمعیت آن می باشد که تقاضای ایجاد محیطی بهتر آرامتر و با صرفه تر را شرط برای حمل و نقل عمومی را در جمعی بالاتر طلب میکند.

در گزارش اطاق بازرگانی سوئد مقایسه مخارج تراموا در مقابل اتوبوش برقی بصورت مستمر ارائه شده و نیز اثرات عظیم این دو سیستم نیز بر روی محیط و خطوط حمل و نقل موجود به تفصیل نشان داده میشود. الکتریکی کردن خطوط اتوبوسرانی نه تنها تاثیرات عظیمی از نظر محیطی داشته بلکه از نظر اقتصادی نیز دارای تفاوت کلان با سیستم قبلی است و این تنها راه حل برای شرایط پچیده امروزه حمل مسافر است.راندمان اتوبوسهای برقی در مقایسه با سیستمهائی با موتور درون سوز بسیار بالا می باشد بطوریکه اتوبوسهای دیزلی دارای راندمان حداکثر 35 الی 45 درصد بوده لیکن این موضوع در اتوبوسهای برقی به 95 درصد میرسد. این یعنی راندمان 2 الی 3 برابر و در نهایت استفاده نیمی از انرژی مصرفی در اتوبوسهای دیزلی.