معرفی کشنده الکتریکی بدون کابین ولوو

معرفی کشنده الکتریکی بدون کابین ولوو

ولوو با معرفی کِشندهٔ الکتریکی خودران بدون کابینی بنام وِرا (Vera)، توانایی‌های خود در زمینهٔ کامیون‌ها و حمل‌ونقل را نشان داده است. این کِشندهٔ کانسپت که طی رویداد ویژه‌ای در برلین آلمان رونمایی شده است، پیش‌نمایشی از یک کامیون تولیدی در آینده را ارائه کرده که ولوو قصد دارد آن‌را برای استفاده در بنادر و مراکز تدارکاتی بزرگ تولید کند.

قوای محرکهٔ تمام الکتریکی ورا از همان نوع میل‌گاردان و باطری‌هایی استفاده می‌کند که در اولین کامیون الکتریکی ولوو که اوایل سال جاری معرفی شد بکار رفته بود؛ بنابراین هرچند ولوو اطلاعاتی در مورد قوای محرکهٔ ورا منتشر نکرده است ولی میدانیم که کامیون الکتریکی قبلی این شرکت به موتور الکتریکی 185 کیلوواتی (250 اسب بخار) و پکیج باطری‌های لیتیوم یون با ظرفیتی بین 100 تا 300 کیلووات ساعت مجهز بود و بُرد آن به 300 کیلومتر می‌رسید.

نکتهٔ مهمی که در مورد ورا اعلام شده این است که امکان اتصال آن به هر تریلر استانداردی وجود داشته و می‌تواند تا 32 تن بار را حمل کند. ولوو معتقد است وسایل نقلیه‌ای مثل ورا، کارایی و سودمندی خود را در صنایعی که وابستگی زیادی به کامیون و حمل‌ونقل دارند اثبات خواهند کرند.

معاون ارشد بخش خودران ولوو آقای «مایکل کارلسون» در مورد این کِشنده گفته است:

«ازآنجایی‌که این کِشنده فاقد هرگونه آلایندگی بوده و سروصدای کمی دارد، می‌تواند عملیات خود را در هر زمانی از روز یا شب انجام دهد».

برای اینکه ورا بتواند بدون نیاز به راننده به جابجایی بار بپردازد، به حدود 30 سامانهٔ اخطار، ترمز و کاهش سرعت خودکار، دوربین‌های کنترلی و سیستم تنظیم فاصله مجهز شده است. علاوه بر این، به‌وسیلهٔ سرویس ابری، در هر زمانی امکان اتصال ورا به مرکز کنترل حمل‌ونقل وجود دارد که از این طریق می‌توان بر حرکت وسیله، موقعیت در جاده، محتوای بار و پارامترهای دیگر نظارت داشت. بااین‌حال ولوو معتقد است در آینده راننده‌های انسانی همچنان در بیشتر کامیون‌ها باقی خواهند ماند اما خیلی زود وسایل نقلیهٔ تجاری خودران را در مناطق محدودی مثل فرودگاه‌ها و بنادر خواهیم دید.

منبع